Ce verifici înainte să cumperi o mașină SH
lista completă, explicată- 28/07/2025
- Uncategorized
- Posted by admin
- Leave your thoughts
Introducere: cum să nu fii fraierul perfect
Cumperi o mașină second-hand? Felicitări! Tocmai te pregătești să intri într-o lume unde totul pare prea frumos ca să fie real. Spoilere lucioase, vopsea proaspătă, kilometraje spălate cu detergent de iluzii. Dar nu te panica. Ești pe cale să înveți cum să faci diferența între o afacere bună și o țeapă ambalată în folie de aluminiu.
Începe cu exteriorul. Acolo minciuna e vizibilă prima
Privește caroseria așa cum ai privi un CV suspect. Culoarea bate în nuanțe diferite de la o aripă la alta? Clar, a trecut prin service. Iar dacă portiera pare așezată cu ciocanul, ai toate motivele să întrebi ce s-a întâmplat. Vezi rugină în zonele joase – praguri, pasajele roților, fundul portbagajului? Rugina nu e doar cosmetică. E cancer cu acte în regulă.
Și da, dacă vânzătorul spune că „așa sunt toate”, întreabă-l dacă și telefonul tău spart e tot așa, standard.
Treci în interior. Povestea reală e acolo
În habitaclu vezi cât de „iubită” a fost mașina. Volanul lucios, scaunul șoferului lăsat și tocit, pedalele mâncate? În timp ce bordul îți afișează 142.000 km cu seninătatea unui mincinos înveterat. Realitatea e că, dacă mașina arată ca după trei vieți de taxi, dar se pretinde pensionară de weekend, e cazul să fugi.
Mirosul contează și el. Mucegaiul e semn de infiltrații, neglijență și… viitor miros de bătrânețe umedă.
Deschide capota. Fii atent, nu doar curios
Motorul trebuie să pară îngrijit, dar nu ca și cum tocmai a fost spălat în grabă să ascundă urme. Caută scurgeri de ulei, urmărește dacă pornește greu, dacă scoate fum albastru sau dacă face zgomote ciudate. Un motor care zdrăngăne e ca un acordeon spart – o să cânte tot portofelul tău.
Și dacă vânzătorul dă muzica tare când pornești motorul, întreabă-l dacă are și program de seară ca DJ.
Testul suspensiei: du-o pe drum prost, acolo spune adevărul
Orice mașină pare ok pe asfalt neted. Dar du-o pe un drum cu gropi – dacă te simți ca într-un blender, suspensia e dusă. Ascultă cu atenție: dacă scârțâie, bate, trosnește, ai niște piese uzate care așteaptă să-ți toace banii. Și nu uita să te uiți la anvelope. Dacă sunt uzate inegal, geometria a fost reglată cu ciocanul.
Istoricul – cum verifici dacă n-a avut 5 vieți și 3 stăpâni mincinoși
Cere cartea service. Dacă nu există, e deja suspect. Folosește verificarea VIN-ului (CarVertical, AutoDNA) și cere AutoPass de la RAR. Ai dreptul. Cifrele nu mint, dar vânzătorii, da. Dacă istoricul sună a poveste de adormit fraierii, pleacă. Rapid.
Dotările: dacă tot plătești, măcar să funcționeze
Testează tot. Clima trebuie să răcească. Geamurile să coboare. Navigația să meargă (şi asta nu doar pe Bulgaria). Dacă ceva nu merge, se va transforma în factură. Iar senzorii de parcare morți azi înseamnă bară spartă mâine.
Test-drive-ul – clipa adevărului
Nu semna nimic fără test-drive. Dacă nu vrea să te lase, are ceva de ascuns. Ambreiajul trebuie să fie ferm, nu moale ca o mână transpirată. Cutia de viteze trebuie să schimbe lin. Mașina trebuie să stea drept, să nu tragă și să nu vibreze. E atât de simplu și atât de ignorat.
Încheiere: verificarea nu e paranoia. E supraviețuire
Nu cumperi un produs. Cumperi istoria lui. Fii atent, întreabă, verifică. Și dacă simți că e prea frumos ca să fie adevărat, probabil așa e. Cosmetizat, mințit și ambalat pentru visători.





